Charakterystyka Partnerów
Dodano: 2010-11-23. przez Maciej SabalNasze Partnerstwo zrzesza różne instytucje, które łączy to, że realizują zadania związane w szerokim zakresie z rynkiem pracy, ale często w bardzo odmiennych obszarach. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę tych podmiotów przez pryzmat działań, które związane są z zagadnieniami obsługi inwestora oraz rynkiem pracy.
1. Wojewódzki Urząd Pracy:
- dostarczanie systemowych informacji o małopolskim rynku pracy;
- działalność w zakresie przygotowania i realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;
- usługi z zakresu poradnictwa zawodowego dla dorosłych i młodzieży wchodzącej na rynek pracy;
- opracowywanie Regionalnego Planu Działania na Rzecz Zatrudnienia;
- ocena sytuacji na rynku pracy Województwa Małopolskiego.
2. Powiatowe urzędy pracy:
- pośrednictwo pracy, doradztwo i informacja zawodowa;
- EURES;
- rejestracja i obsługa bezrobotnych;
- subsydiowanie zatrudnienia;
- refundacja za zatrudnianie absolwentów;
- refundacja kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy;
- organizacja staży u pracodawcy, prac interwencyjnych, robót publicznych i prac społecznie użytecznych;
- organizacja szkoleń przekwalifikowujących i dokwalifikowujących (zawodowych) oraz przygotowania zawodowego dorosłych;
- przyznawanie środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez bezrobotnych; - analizy rynku pracy i monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych;
- programy outplacementowe.
3. OHP – Centra Edukacji i Pracy Młodzieży:
- usługi dla osób między 15 a 25 rokiem życia:
- organizacja szkoleń zawodowych;
- organizacja praktyk zawodowych;
- uzupełnienie wykształcenia ponadgimnazjalnego młodzieży;
- pośrednictwo pracy, doradztwo i informacja zawodowa.
4. Akademickie biura karier:
- informacja nt. studentów i absolwentów;
- informacja nt. kierunków nauczania;
- organizacja staży i praktyk;
- pośrednictwo pracy;
- promocja pracodawców wśród studentów i absolwentów;
- przygotowanie prac dyplomowych związanych z działalnością pracodawców;
- udzielanie informacji o wymaganiach i zasadach podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej; pomoc w promocji i reklamie, wspomaganie kontaktów biznesowych;
- organizowanie szkoleń z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej.
5. Jednostki samorządu terytorialnego:
- tworzenie oferty inwestycyjnej w tym terenów inwestycyjnych;
- finansowe zachęty inwestycyjne-ulgi podatkowe;
- informacja nt. ludności, aktywności gospodarczej, warunków społeczno-gospodarczych;
- kreowanie i wdrażanie lokalnej strategii rozwoju w tym określanie pożądanych rodzajów inwestycji
- UMK, Wydział Strategii i Rozwoju Miasta:
- sporządzanie analiz i prognoz rozwoju miasta;
- opracowywanie ofert inwestycyjnych;
- wspieranie rozwoju przedsiębiorczości;
- obsługa inwestorów; promocja gospodarcza miasta.
6. Departament Gospodarki i Społeczeństwa Informacyjnego UMWM:
- przygotowanie dokumentów dotyczących promocji gospodarczej regionu;
- działania w zakresie umiędzynarodawiania regionalnej gospodarki;
- współpraca z administracją publiczną w zakresie promocji regionu;
- pozyskiwanie i upowszechnianie informacji gospodarczych.
7. MARR SA:
- opracowanie , promocja i obsługa ofert inwestycyjnych;
- obsługa inwestorów w zakresie zachęt inwestycyjnych;
- informacja o zasadach działania w specjalnej strefie ekonomicznej;
- instrumenty finansowe dla i mikro i małych, średnich przedsiębiorstw;
- organizacja misji gospodarczych;
- promocja potencjału gospodarczego.
8. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski:
- wspieranie działania samorządów na rzecz poprawy infrastruktury transportowej;
- pozyskiwania środków z UE oraz strategii rozwoju regionów.
9. Związki zawodowe:
- ochrona praw pracowników;
- działania na rzecz dialogu społecznego;
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych
- prowadzenie biura pośrednictwa pracy.
10. Organizacje pracodawców i przedsiębiorców:
- reprezentacja interesów gospodarczych zrzeszonych przedsiębiorców wobec organów państwowych i innych instytucji
- ochrona praw pracodawców;
- organizacja konferencji, seminariów i debat społeczno-politycznych;
- rzecznictwo interesów pracodawców wobec władz lokalnych i związków zawodowych
- opracowanie analiz i wsparcie procesów związanych z rozpoczynaniem działalności gospodarczej;
- koordynacja działań sieci największych inwestorów w regionie;
- pośrednictwo w kontaktach z interesantami kluczowymi w procesie rekrutacji i outplacementu
- pomoc i nadzór nad działalnością cechów rzemiosł w zakresie szkolenia uczniów w zakładach rzemieślniczych oraz propagowanie nauki zawodu;
- organizowanie szkoleń instruktażowych oraz kursów szkoleniowych.
11. Agencje zatrudnienia:
- doradztwo personalne;
- doradztwo płacowe;
- analizy wynagrodzeń, raporty płacowe;
- analizy rynku pracy;
- rekrutacja i selekcja pracowników;
- ocena pracowników;
- outsourcing z zakresu zarządzania personelem;
- programy outplacementowe.